Bærekraft for LSAB-konsernet handler om å ta bevisste valg som reduserer vår negative miljøpåvirkning fra et miljø-, energi- og klimasynspunkt.
LSAB opererer i Norden og Baltikum med egen virksomhet, men vi har også en betydelig del av salget i Europa og Nord-Sør-Amerika. I dag leveres våre produkter til rundt 40 land. En betydelig del av CO2-utslippene våre kommer fra transport- og firmabiler. Vi jobber aktivt med å konvertere bilparken vår til bærekraftige alternativer som el-/hybridbiler. Vi prioriterer togreiser om mulig i stedet for fly. Våre produkter er en del av en syklus av re-sliping service. Levering av produkter skjer med egen lastebil, budbil eller med ekstern samarbeidspartner. I 2022 vil vi erstatte tradisjonelt drivstoff med HVO for å redusere utslippene våre. Muligheten til å gjennomføre kvalitative møter via Teams eller Zoom gir oss nye muligheter i møte med våre kunder. Vår erfaring er at vi ved flere anledninger kan erstatte fysiske møter med digitale møter. Våre ansatte er opplært i implementeringen, og vi bruker dette forumet ofte. Vi optimaliserer reisene våre og øker bevisst antall digitale møter.
Vi kaller dette Grønne møter. Våre salgs- og applikasjonsingeniører besøker kunder hver dag, og vi fortsetter å gjøre det. Men vi jobber aktivt for å utnytte ressursene våre best mulig. LSABs egne beregninger viser at vårt aktive valg av møteform, drivstoff, reiseplanlegging, hotellovernatting er av stor betydning for vårt mål om å redusere karbondioksidutslipp. En studie ved Stockholms universitet i 2022 (Kevin Noone og Paul Glantz, ved Institutt for miljøvitenskap) viser at klimaavtrykket for å delta på en konferanse i Paris er tusen ganger større enn om du deltok digitalt. Det grønne møtekonseptet er kommet for å bli.